Skolan som icke fyrkantig

Hej där,

I måndags började jag en ny kurs och jag går nu in i termin 6 av 7 på förskollärarutbildningen med musikprofil. Det går så fort vilket är härligt. Akademiska studier, nya människor och att flytta till en ny stad har verkligen fått mig att växa och jag har fåatt ett bredare perspektiv på så många arenor. Jag var i skolan hela förmiddagen från 8 till 12 i måndags. Resten av veckan fram tills idag, torsdag, så har jag bara varit ledig hemma, med undantag för att försöka komma in i den nya kurslitteraturen. Kursen handlar om forskning och kritiskt förhållningssätt.

Många gånger ifrågasätter jag och känner att förskolan och skolans verksamhet är för lite andlig och har ett ganska smalt spår av perspektiv på barns utveckling. Det kretsar mycket kring omsorg o utbildning, vilket är bra. Men jag tycker vi tappar så mycket av vår andliga sida medans vi växer upp som barn. På något sätt vill jag bidra till att förena skolans relativt fyrkantiga verksamhet till mer glädje och andlighet. På ett så lite flummigt sätt som möjligt. Skolan ska innefatta alla. Inte bara de som anpassar sig och platsar inom ramen för fyrkantighet eller regler. Det är viktigt att vi ifrågasätter varför vi gör det vi gör. Jag vill att förskolan ska vara en glädjande och utvecklande plats.

Kanske håller ni med eller inte alls. Säg gärna vad du tycker ❤️

Kram, Emilia

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *